דיאטה להריון והנקה

תזונה להריון והנקה

  

אם יש זמן אידיאלי שבו אנו יכולות להשפיע על תזונתם ובריאותם של ילדינו באופן מקסימלי, הרי זו תקופת ההריון וההנקה, בו כל מה שאנחנו אוכלות עוזר להתפתחותו התקינה של העובר או הילד.
זהו הזמן היחיד בו יש לנו שליטה מלאה על כך. ולכן ההמלצה שלי היא לנצלו עד תום.
במקביל, כמובן, יש לקחת בחשבון את בריאותה של האישה, ההרה או המניקה. השלבים בהם העובר גדל בצורה מואצת וכן השלב בו ההנקה היא הנקה מלאה, תובעים מגוף האישה "לוותר" על חומרי בניין כמו חלבון, סידן ברזל וכן שורה ארוכה של ויטמינים ומינרלים נוספים. הקפדה על תזונה נאותה בשלב זה, תמנע פגיעה בבריאותה של האישה ותשמור על גופה מפני חסרים שעלולים להתפתח.
בזמן ההריון, ישנה עלייה במשקל, וכן עלייה באחוזי שומן, כיוון שהגוף מכין את עצמו לתקופת ההנקה,אגירת הקלוריות הינה צורך קיומי, הן עבור האם והן עבור התינוק. ירידה במשקל וירידה באחוזי שומן תתרחש אך ורק ביצירת מחזור קלורי מתון (מחסור קלורי גדול מדי עלול לפגום באיכות החלב אצל האם המניקה). על מנת לשמור על גופה של האם המניקה ועל איכות החלב, חשוב לצרוך תזונה מאוזנת, המכילה את כל מרכיבי המזון הבסיסיים וכן ויטמינים ומינרלים בכמויות מוגברות.

 הנחיות כלליות לתזונה בהריון:

- לשתות הרבה מים
- להגביר את צריכת הירקות ולהשתדל לגוון בצבעים שונים
- להמנע מדגים חיים ומסושי (אלא אם כן זה סושי צמחוני ביתי, במקום שלא מכינים בו סושי עם דגים)
- להמנע מגבינות עם עובשים
- להמנע לחלוטין ממוצרים המכילים ממתיקים מלאכותיים
- לשים לב לצריכת החלבון, במיוחד אצל הצמחוניות/ טבעוניות
- לא להגזים עם מזונות מתוקים ופירות
*ההנחיות הנ"ל הן כלליות ואינן תחליף להתייעצות עם רופא ודיאטנית קלינית

ירידה במשקל לאחר לידה, דיאטה בזמן הנקה

חופשת הלידה הינה תקופה שניתן לנצל לצורך ירידה במשקל, אולם המציאות לא תמיד מאפשרת זאת. פעמים רבות נתקלתי בנשים, ששמרו במהלך ההריון ועלו במתינות, ואילו בחופשת הלידה, מסיבות שונות, עלו במשקל באופן משמעותי. לכאורה, פרדוקסלי! האישה אחרי לידה, עם קילוגרמים מיותרים מההריון, ועדייו- עולה במשקל.
הסיבות לכך הן רבות ומגוונות:
- ההנקה עשויה לגרום לתחושת רעב מוגברת
- חוסר השינה מוביל לעיתים לחוסר שליטה באכילה
- סדר היום אינו קבוע ונע סביב צרכיו של הרך הנולד ולא סביב הצרכים הפיזיים (שינה, אכילה) של האם
- אין זמן ואנרגיה לבשל ולהתארגן על אוכל וכך חוטפים מכל הבא ליד
- אכילת מתוקים, יכולה לגרום לתחושה של רוגע מסוים, בזכות הפרשת סרוטונין מוגברת במוח
- רמת הפעילות הגופנית האירובית נמוכה, עקב עייפות, חוסר זמן והתארגנות מורכבת מדי
סיבות אלו ואחרות מובילות לעלייה במשקל בזמן חופשת הלידה, או לחילופין להשארות באותו משקל בזמן חופשת הלידה. המלצתי היא להחליט בשלב מוקדם ככל הניתן, על כניסה למסגרת של אכילה נכונה ופעילות גופנית, באופן אישי או קבוצתי.