מאמרים

לחיות בריא בעיר- יום הבריאות העולמי 2010

 
כיצד משפיעים מגורים בעיר על התזונה והבריאות שלנו?

כמות הפיתויים בעיר גדולה יותר- ישנן יותר מסעדות ויותר רשתות מזון המהיר, אנו חשופים ללא הפסקה לגירויים, ריחות ומראות, שעלולים לגרום לנו לאכול כמויות גדולות  יותר ממה שדרוש לנו.

קצב החיים מהיר יותר ואנו עשויים לאכול בחטיפה, בעמידה, לבלוע מבלי ללעוס. צורת אכילה זו היא בעייתית מכמה בחינות: אנו אוכלים מהר וכך אוכלים יותר (אין מספיק זמן לתחושת השובע לעצור אותנו)
המזון המהיר הוא או מטוגן או מאוד שמן או מאוד מלוח
אין לנו זמן ואנחנו מעדיפים לחטוף ולא לשבת לאכול ממש.
אנחנו אוכלים מאוחר מדי בלילה

הזמינות של האוכל המוכן מאוד גבוהה ורבים מעדיפים לא לבשל-
כשניתן לקנות הכל מוכן, במסעדות, שווקי אוכל ודוכנים, אנשים רבים מעדיפים זאת על פני בישול. מיותר לציין, כי אוכל (גם ביתי) שמבושל בכמויות מסחריות, יהיה הרבה פחות בריא, הרבה יותר שמן ופחות מזין מזה שנכין לעצמנו בבית.

הארוחות מתוכננות ולא מתוזמנות
כיוון שהכל זמין, פחות מתכננים מה ואיפה לאכול ובסוף, מתוך רעב, חוטפים מזון פחות בריא או פחות משביע.

שיקולים כספיים עשויים להשפיע על בחירת המזונות-
- המזון המהיר זול יותר מאכילת אוכל מבושל בצלחת- מנה בפיתה זולה יותר ממנה בצלחת. לעיתים, להפרשים אלו יש משמעות והם גורמים לנו לבחור פחות נכון.
- מחירי הסלטים במסעדות גבוהים ללא פרופורציה לעלות חומרי הגלם.

בהרבה מקומות עבודה ישנם חדרי אוכל-
מזונות שבושלו במטבחים מוסדיים, בדרך כלל יהיו יותר שמנים ויותר מלוחים, כמו כן נעשה שימוש עודף במונסדיום גלוטמט (אבקות מרק, רטבים מוכנים ועוד).

מסעדות ואכילה הן הבילוי הנפוץ ביותר-
אכילה כבילוי גורמת לצריכת עודפי קלוריות , לעיתים בשעות מאוד מאוחרות. אכילה בשעות הלילה, עשויה לגרום לבעיות עיכול וכן מהווה גורם משמעותי בהשמנה.

צריכת אלכוהול מוגברת-
לאלכוהול השפעות רבות על הגוף: מפריע לספיגת ויטמינים (בעיקר ויטמיני בי B) ונוטריאנטים.
בנוסף, האלכוהול מהווה מקור קלורי משמעותי, ומשבש תהליכי דיאטה וירידה במשקל.

עשר ההמלצות החשובות ביותר לחיים בריאים יותר:
1. לאכול יותר אוכל מבושל:
- להקצות זמן לתכנון וארגון האוכל והאכילה
- למצוא מתכונים פשוטים, מהירים וטעימים 
- לקנות מראש את המצרכים הנחוצים למה שמתכננים לבשל.
2. לאכול פחות בחוץ, ואם כן, להעדיף מסעדות של אוכל מבושל/ ביתי על פני מסעדות ומזללות של מזון מהיר.
3. במקום להזמין הביתה אוכל מוכן, לגשת לבית הטבע הקרוב ולהצטייד במזון בריאות וירקות.
4. אם רוצים לאכול בחוץ- לבחור מסעדות שמבשלות בריא יותר
5. להפחית את צריכת האלכוהול למינימום.
6. למצוא צורות בילוי חדשות שאינן כוללות אוכל.
7. להקפיד על פעילות גופנית- להנות משפע מכוני הכושר, בריכות השחייה ואופציות הפעילות שקיימות.
8. למתעמלים בחוץ- להשתדל להתעמל במקומות בהם תנועת הרכבים דלילה יותר וכמויות הזיהום קטנות יותר.
9. ללכת יותר ברגל ולהשתמש פחות בתחבורה ציבורית או בכלי הרכב שלנו
10. ליצור יותר הזדמנויות לפעילות גופנית במהלך היום- לקום מהכיסא, להתמתח, לעלות במדרגות במקום במעלית וכו'.