מאמרים

לא עוד דיאטה- אכילה אינטואיטיבית לירידה במשקל

נגה שמש- דיאטנית קלינית


 לא לדיאטה, כן לחיים בריאים, אכילה מאוזנת וחיבור לגוף

דיאטה- שיטה שהייתה נהוגה במאות ה- 20 וה- 21 ונחשבה בזמנו כפיתרון הכי נפוץ להשמנת יתר. לפי שיטה זו, הוגבלה כמות הקלוריות הנצרכת והוגבלו מאוד הרכבי המאכלים הנצרכים, ללא התחשבות או קשר לצרכים הייחודים של כל אדם ואדם. שיטת "הדיאטה" וכן בעיית ההשמנה ועודף המשקל, עברו מן העולם במאה ה- 22 כשהאכילה האינטואיטיבית הפכה נפוצה יותר. (מתוך: מילון אבן שושן העתידי, הוצאה מחודשת שנת 2111)

מתי הפסקנו להקשיב לגוף והתחלנו להקשיב לחוץ?
אולי בגיל שנתיים כשבכינו ונתנו לנו פתי בר כדי שנרגע
אולי בבית ספר היסודי כשנפצענו ואבא לקח אותנו לגלידריה
אולי כשהחלטנו לעשות את הדיאטה הראשונה...

זה לא משנה מתי הפסקנו להקשיב לגוף, מה שמשנה הוא מתי נחזור.
הגוף שלנו הוא מכונה משומנת היטב, שיודעת להסתגל כמעט לכל מצב, לחסר, לעודף, ולחוסר איזון. הוא מכונה משומנת שמטרתה אחת- הישרדות!
דיאטה זה אחד המצבים שהכי מאיים על הישרדות הגוף.
דיאטה יוצרת סטרס בלתי רגיל
דיאטה יוצרת חסרים שהגוף לא תמיד מצליח להתמודד איתם
והחשוב מכל- דיאטה יוצרת פיצוי, לפעמים הפיצוי מגיע אחרי חודש, לפעמים אחרי חודשיים ולפעמים אחרי שנה של שמירה.
מליוני האנשים שעושים דיאטה בכל יום והמיליונים שנכשלים בכך, הם עדות אילמת לכך.

ירידה במשקל היא הרבה מעבר ללאכול  לפי תפריט, לאכול חסה כל היום או לצום.
כשאנו מבינים או רוצים לרדת במשקל, חשוב שנראה את כל התמונה.
חשוב שנבדוק את הרגלי האכילה שלנו, שנראה איפה הנפילות, איפה ההצלחות, מה כבר הצלחנו לשנות, במה אנחנו חזקים ומה מפיל אותנו שוב ושוב לאכילת יתר.
בדיקה אמיתית של מה קורה לנו מול אוכל, תתן לנו את כל המידע הדרוש לנו על מנת ליצור מחדש אורח חיים בריא של אכילה אינטואיטיבית ומאוזנת.

"על מה אני אוכל"?
בכל פעם שאתם אוכלים, בלי קשר לתחושת הרעב, אתם מוזמנים לשאול את השאלה הזו. לפעמים, עצם שאילת השאלה, עושה את ההבדל, השאלה מציפה את הסיבה האמיתית, את המקור ל"חוסר השליטה" שאנו חווים באותו רגע.
השאלה הפשוטה הזו מציפה את הרגשות השליליים, שעשויים לזרוק אותנו לאכילת יתר, רגשות כמו: כעס, עצבנות, תסכול ועוד.
לעיתים השאלה הפשוטה הזו לבדה, מצליחה למנוע אכילת יתר מוגזמת, לעצור את השטף הגופני והנפשי שדוחף אותנו לאכילה ללא שליטה.
ולעיתים השאלה הזו רק מעדנת את הבולמוס, או מקטינה אותו.
הרי המטרה היא להתמודד, לראות מה באמת קורה, כדי ללמוד ולדעת כיצד לעצור.
עצירה, ולו הקצרה ביותר, תאפשר לנו פסק זמן של החלטה לאן לפנות, איך להמשיך. עצירה לא באה ביום, זה תרגול מתמשך שיש לעשותו מול מצבי לחץ, שיעמום, מול פיתויים וחשיפה לאוכל אהוב או מול כל מצב שגורם לנו לאכול יותר מדי.

נהוג לאמר, שבתחום הדיאטות אין פתרונות קסם, אבל יש!
לפתרון הקסם הזה קוראים אכילה אינטואיטיבית- אכילה שמחוברת לצרכי הגוף האמיתיים, שאינה מושפעת רק ממצבי קיצון נפשיים. המסע לאכילה אינטואיטיבית ומאוזנת הוא לא תמיד קצר או קל, אבל כל צעד שאנו עושים בו, נשאר שלנו, כל הרגל חיובי שרכשנו, הופך להרגל ונשאר איתנו.
ובעזרת מודעות והתמדה, התהליך הזה אפשרי ומתגמל.  

 

נגה שמש - דיאטנית קלינית, מנחת קבוצות מוסמכת ומאמנת להרזיה. מנחה קבוצות הרזיה וירידה במשקל.
אודות נגה שמש