מאמרים

האופציה השפויה להרזיה


איך יכול להיות, שבסקר שעשה משרד הבריאות הישראלי נמצא, כיכשליש מהתושבים במדינה נמצא בדיאטה בכל רגע נתון. בעוד שבנוסף אחוז ניכר מתכנן: "ממחר דיאטה". ובאותו זמן כמעט חצי מהאוכלוסייה סובלים מעודף משקל?
המסקנה היחידה שאני מצליחה להסיק היא שדיאטה היא דבר משמין! וזה נכון, כמעט כל האנשים שבוחרים להתחיל הליך הרזיה מחפשים את קיצורי הדרך, לא ממש חשוב מה תהיה התוצאה הסופית של התהליך, הכי חשוב שזה ילך מהר, עד החתונה או האירוע הקרוב. אבל, כמו כל דבר בחיים, מה שבא בקלות הולך בקלות.

שפע - זה טוב או רע (כשזה קשור באוכל?)
רק כמה עשרות שנים חלפו מאז היה מבחר מצומצם למדי של מזונות זמינים והתזונה התבססה עלמרכיבים פשוטים וספורים. אז, כשהמונח מזון מהיר עדיין לא נטבע, כשאי אפשר היה לקנות עוד 1000 קלוריות ב- 99 סנט ומנות super- size לא היו בנמצא. שכיחות הפרעות האכילה הייתה נמוכה באופן משמעותי, וכמעט שלא הייתה קיימת.
היום, דווקא לנוכח השפע העצום של המזון הקיים, נוצר קונפליקט אדיר, השפע יוצר בלבול, כמו בכל תחום אחר. במקרה הזה דווקא השפע גורם לנו לחיות בתחושה מתמידה של חסך, בתחושה מתמידה של "אסור". וגם כאן לא מקלים עלינו את החיים. תקציבים של מיליוני דולרים משקיעות רשתות המזון המהיר והסופרים, בהגדלה של התצרוכת הקלורית היומית שלנו. מה שדורש מאתנו להיות הרבה יותר מודעים למזון הנכנס לפינו.
אולם, השפע קיים בעוד כיוונים- ישנו גם שפע של מזון בריאות שבעבר היה נגיש לעשירים בלבד והיום ניתן למצוא אותו על המדפים בכל מקום. אולם, כמו כל דבר בריא, כך גם המזון הבריא, הרבה פחות מושך מהמזון המהיר, על אריזותיו המבריקות ומסעות הפרסום האגרסיביים.

דוגמא פשוטה : דמיינו כי לפניכם מונח המבורגר עסיסי (שימו לב לתגובה הגופנית שלכם למשפט הזה- האם הרגשתם את הרוק עולה בפה? כן כן , גם הצמחונים שביניכם יכולים להגיב כך רק למחשבה עליו.)
ולעומת זאת- דמיינו שלפניכם מונחים נתחי טופו עם ירקות מאודים (שימו לב לתגובה הגופנית שלכם למשפט הזה, סביר להניח שנשארתם אדישים לגמרי). ובכן, זוהי בדיוק המטרה של יצרני המזון המהיר, ליצור מזון שעצם המחשבה עליו וסתם ראייה של שתי קשתות מוזהבות בקו האופק, יגרמו לכם לרצותו בכל מאודכם. סוג של התמכרות.

איך שומרים על הגוף "עתיק" שקיבלנו בירושה?
הגוף שלנו היום דומה מאוד לגוף ששירת את אבותינו הקדמונים, שכל מטרתו הייתה הישרדות והמשכיות הדורבכל מחיר. יתרה מכך, אנו הצאצאים של אלו שהצליחו לשרוד, על אף כל הקשיים הפיזיים ומכאן שאנו מצוידים בגוף שורדני מאוד, המסוגל להתמודד עם תקופות ארוכות של רעב וחסר.
היום- אנחנו צריכים בין 30 ל- 40 שקלים, כדי לקנות ארוחה של בין 1000 ל 3000 קלוריות.
בעבר, לעומת זאת, אבותינו היו צריכים לארוב שבועות ארוכים לחיות בר, על מנת לצוד אותן, לעבד את השדות במשך שנה שלמה על מנת לקטוף יבולים, ללכת מרחקים עצומים ברגל למקורות מים וכן הלאה וכן הלאה.
וכשעם אותו גוף נוצר פער כה גדול, התוצאה, ברוב המקרים היא ההשמנה.
רובנו כמעט לא משתמשים בגוף וביכולות המדהימות שלו, רובנו עוברים מהכסא במשרד, לכיסא ברכב, לכורסא בסלון, למיטה. אם במקרה נכנסת בין כל אלו שעה הליכה, זה אומר שממש השקענו.
מה שמוביל אותי לנושאהחשוב והלעוס מכל- פעילות גופנית, בכל צורה שהיא, כל דבר שגורם לנו לאמץ את שרירנו או להעלות מעט את הדופק- מבורך! זכרו כי לא חייבים לסבול, אפשר פשוט לצאת לרקוד לתרגל אומניות לחימה, לטייל, לרכב על אופניים, לשחות ועוד ועוד.
חשוב לזכור כי המתחים והעומסים שהגוף שלנו עומד בהם בעולם המודרני, הם אדירים. בזמןן הפעילות הגופנית מופרשים חומרים (אנדרופינים) שמטרתם הפחתת כאב, אלו גורמים לשלל תגובות פיזיולוגיות נעימות, החל מתחושה של היי וכלה בהפחתת מתחים בשרירים השונים.
משוכנעים? קדימה, קומו מהמחשב וצאו החוצה, שאר הכתבה ממילא כבר לא יהיה חשוב, כי הפעילות הגופנית תעשה כבר את עבודת איזון המשקל והצריכה הקלורית.

והפתרון התזונתי? שוב דיאטה ?
דיאטה זהו הליך הרזיה שיש לו התחלה ויש לו סוף. העבודה על פי תפריטים מקובעים היא תחילת הסוף, למה? כי אף אחד לא ממש מסוגל לחיות בצורה כל כך נוקשה ומוכתבת, בוודאי לא בנושא של אוכל, כשהשפע וההיצע כל כך גדולים, כשכל האירועים, המסיבות והחגים סבים סביב אוכל ואכילה, שאנחנו יודעים בדיוק באיזו מסעדה נאכל ביום שבו ננחת ביבשת המועדפת עלינו....
ומה בכל זאת?
שינוי הדרגתי ואמיתי באורח החיים- זו החלטה שדורשת אורך נשימה ובגרות מסוימת. הרבה פעמים היא מגיעה רק אחרי דיאטות "יו-יו" של עלייהירידה- עליה – ירידה וחוזר חלילה. אחרי שכלו כל הקיצים, שמבינים כמה קל לרדת כך אבל כמה בלתי אפשרי לשמור.
כי הרי, אחרי תקופה של הרעבה, זאת יודעים כולם, אנו מסוגלים לאכול כמויות אדירות, זהו מנגנון הישרדות, הגוף כאילו "מצטייד" לתקופת ההרעבה הבאה, זהו מנגנון הישרדות ראשוני ומתוחכם.
ובמונח הרעבה אני לא מתכוונת רק למחסור קלורי קיצוני, אלא גם להימנעות ממושכת מאבות מזון מסוימים (פחמימות , לדוגמא) או מקבוצות שלמות של מזונות. ההימנעות יוצרת חסכים, ככל שהזמן עובר, תחושת החסר מתגברת ובהזדמנות הראשונה שבה נהיה חלשים יותר (עצובים, עצבניים, מתוסכלים, עייפים או סתם משועממים...) נחזור מחדש ובגדול למזון ממנו נמנענו.

התנעה של תהליך שינוי
השינוי מתחיל בצעדיםקטנים ומדודים- בדומה לילד שלומד ללכת, לפי כמה עקרונות:
הקפדה על איכות- "אתה מה שאתה אוכל"- בחירה מדויקת יותר של המזון הנכנס לפינו
הקטנת כמויות באופן סביר
חלוקת המזון על פני כל היום , על מנת למנוע שעות ארוכות שלהרעבה
יצירת התפריט האישי, מתוך הבנה שהכל מותר (מונע חסכים וחשקים מיותרים)
שיפור הרגלי האכילה שלנו (לאכול לאט, ללעוס היטב, לא לאכול כשדעתנומוסחת לדברים אחרים, לתת כבוד לאוכל ועוד)
ניהול אורח חיים פעיל יותר  
עבודה מקבילה על שינוי דימוי הגוף שלנו-  ללמוד לקבל ולאהוב את הקיים

ישנם הרבה שינויים חיוביים שניתן להכניס בהרגלי החיים שלנו בהקשר של תזונה ו- well being.
אין תחליף לאורח החיים הבריא, המזון שאנחנו מכניסים לפינו משפיע עלינו בכל רמות הקיום שלנו. אולם, חשוב לעשות זאת בהדרגה, לא כפרויקט זמני, אלא כדרך חיים חדשה.
בימים אלו, שבהם השינויים המתרחשים בכל תחומי החיים הם כה עמוקים ומשמעותיים, יש לתת חשיבות גם שמירה על הכלי הנושא אותנו, על גופנו

נגה שמש - דיאטנית קלינית, מנחת קבוצות מוסמכת ומאמנת להרזיה. מנחה קבוצות הרזיה וירידה במשקל.
אודות נגה שמש
.