מאמרים

בריאות שלמה בעידן החדש


דמיינו לרגע את עצמכם חיים כאן לפני 200 שנה... הולכים ברגל לכפר הקרוב לקנות מצרכים, מגדלים מזון לבד, שואבים מים מהבאר, מכבסים ביד וכך עוברים עליכם הימים בעבודה פיזית קשה...
עכשיו תסתכלו על עצמכם היום, ברגע הזה, גולשים באינטרנט, מגיעים בהקשת אצבע לכל מקום ביקום ואף מעבר לו, נוסעים ברכב לכל מקום, קונים שפע של מזון במרכזי קניות ענקיים, מעבירים ללא מאמץ כביסה מהמכונה למייבש...
התמונה המצטיירת היא ההסבר הפשוט לבעיות רבות הקיימות בעולם המודרני והעיקרית שבהן היא בעיית ההשמנה והמחלות הנלוות אליה (סכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה והתקפי לב).
כל העניין הוא בהבדל בין מה שהגוף שלנו מתוכנת ומסוגל לעשות לבין מה שהוא עושה בפועל. הגוף שלנו בנוי לימים ארוכים ללא מזון, למאמצים גופניים קשים (חקלאות או ציד) המיועדים לספק מזון ולהישרדות יומיומית בתנאים קשים.
ברגע שאנו מבינים, כי המאזן הקלורי שלנו הופר בצורה קיצונית עקב המהפכה התעשייתית והטכנולוגית שהתרחשה כאן במאות האחרונות, אנו רואים כי פעילויות שבעבר ביזבזנו עליהן אנרגיה רבה, נעשות היום בהקשת אצבע.
אנו אמנם "עובדים קשה" אולם רק מהראש ומעלה, הגוף לא משתתף היום בעבודה ומכאן גם התחלואים הרבים שפוקדים אותנו, החל מבעיות גב, דרך הפרעות עיכול וכלה במחלות קשות יותר.
אכן, זהו אתגר גדול... לשמור על הבריאות בעולם המודרני, עם גוף שמתוכנת ומתאים לדרך חיים שונה כל כך.
זה אפשרי , אולם דורש מודעות ורצון לעשיית שינויים באורח החיים.
שינוי אמיתי ועמוק צריך לפעול בשלושה מישורים:
 המזון
 הגוף
 הנפש

המזון-
אחת הבעיות העיקריות כיום היא שהמזון מאוד מרוכז מבחינה קלורית, בד"כ עם תוספת של שמן, סוכר או מלח ורכיבים שנועדו להאריך את חיי המדף, לשפר את הטעם, הצבע והריח של המוצר.
מה הפיתרון?
לחזור לאכול את הפשוט, הטבעי והלא מעובד.
דוגמאות: אורז מלא או אורז בסמטי, ביצים, קטניות למינהן (חומוס, פול, שעועית, עדשים, אפונה, מש וכו'), לחם מחיטה מלאה, ירקות ופירות, שמן זית וכו'.
כך למעשה אנו מרכיבים את  הדיאטה הים תיכונית, שהוכחה כבריאה ומאריכת חיים. בתפריט מעין זה, אנו מקבלים כמויות מוגברות של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

 הגוף-
יש לדאוג לפעילות גופנית סדירה גם באופן יומיומי ורגיל, לדוגמא: לעלות במדרגות במקום במעלית, ללכת ברגל למקומות קרובים (ולהרגיל גם את הילדים לעשות זאת), לרקוד יותר וכו'.
 קחו בחשבון, הקלוריות שאנו שורפים בצורה כזו מצטברות ובסופו של יום יש להן השפעה על המאזן בין מה שאכלנו לבין כמות הקלוריות ששרפנו.
כמובן שבנוסף לפעילות הגופנית האקראית, מומלץ לעסוק בספורט באופן סדיר.
ממחקרים נמצא כי הליכה 3-5 פעמים בשבוע עוזרת באופן משמעותי בירידה במשקל וכן בשמירת המשקל החדש שהושג.

הנפש-
הסטרס הגדול וקצב החיים המהיר גורמים להפרשת הורמוני דחק (סטרס) .
אצל האדם הקדמון הופרשו הורמונים אלו רק בזמן מצוקה שבו היה צורך לגייס את כל המשאבים על מנת לשרוד, לדוגמא: בריחה מחיה טורפת או ציד. הגוף כולו מגויס לצורך זה כשהפעילויות היומיומיות מקבלות עדיפות שנייה. רוב הדם זורם לגפיים (לעזור בריצה או מאבק) ולעור (על מנת לקרר את הגוף), במצב כזה, אין מספיק דם לפעילויות השיגרתיות כמו עיכול, לדוגמא. גם רמות הסוכר בדם עולות וכן הלאה.
הרבה מאיתנו חיים כך באופן כמעט יומיומי, כאשר הלחץ מהווה בן לוויה קבוע.
המלצתי היא לעשות הפסקות במהלך היום, לעצום עיניים ולהרגיע את הראש והגוף, ניתן להעזר בדיסקים או בקטעי דמיון מודרך.
לנסות להוסיף תרגול שבועי של יוגה או  טאי-צ'י או מדיטציה מונחית.
כל אלו יורידו את רמות הלחץ וישפרו את תפקוד הגוף.
לסיכום,
בצד יתרונותיו הרבים של העולם המודרני על שפע האפשרויות שפתח בפנינו, עומד החיסרון הגדול והוא חוסר ההתאמה הפיזיולוגית של גופנו לצרכים המשתנים של הקיום היומיומי.
על מנת לשמור על בריאותנו, יש לתת את הדעת על השילוב בין המזון, לגוף, לנפש ולפעול באופן שישמור עלינו מפני נזקי המודרניזציה.
מחשבה ומאמץ לא גדול שיושקעו היום, ימנעו מחלות וקשיים עתידיים. 

נגה שמש - דיאטנית קלינית, מנחת קבוצות מוסמכת ומאמנת להרזיה. מנחה קבוצות הרזיה וירידה במשקל.
אודות נגה שמש